Παιδί και ΑΤΜ: το μηχάνημα που "μοιράζει" λεφτά;;!!


Τα μικρούλια σας βομβαρδίζονται απο εικόνες αντικειμένων που επιθυμούν και αντίστοιχα, βομβαρδίζουν εσάς, για να τους τα αγοράσετε. "Δεν έχουμε λεφτά , αγάπη μου" τους λέτε..μα τα παιδιά δεν καταλαβαίνουν τι ακριβώς σημαίνει αυτό.

"Γιατί δεν βγάζουμε απο το μηχάνημα;" απαντούν συχνά.

Είναι καλό, να εξηγήσετε στα παιδιά σας, λίγα πράγματα σχετικά με τα χρήματα, με τρόπο απλό και κατανοητό.Όσο πιο ορατό και απτό  κάνουμε το παράδειγμά μας, τόσο πιο εύκολα θα το καταλάβουν. Προσωπικά, χρησιμοποιώ συχνά τα σκιτσάκια. Δεν έχει σημασία να είναι ωραία-σημασία έχει να είναι αστεία και όπως τα κάνετε να τους μιλάτε για το θέμα.

Ας πούμε ότι στην συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε μια μητέρα που ζει με το γιό της και εργάζεται σε ένα σουπερ-μάρκετ. Μπορούμε να ζωγραφίσουμε τη μαμά..έρχεται η διευθύντρια και της δίνει τον μισθό της. Μπορούμε να ζωγραφίσουμε ένα τσουβαλάκι που λέει πάνω τον αριθμό των χρημάτων που παίρνει η μαμά. Εξηγούμε στα παιδιά ότι αυτά τα χρήματα τα βάζουμε στην τράπεζα, έτσι ώστε να είναι ασφαλή. (Συμβουλή: φροντίστε να βάλετε χρήματα, παρουσία των παιδιών σας, στο ΑΤΜ, ώστε να μην σας βλέπουν μόνο να βγάζετε). Ζωγραφίζουμε ξανά ένα ΑΤΜ και γύρω γύρω με συννεφάκια ή ό,τι σχέδια επιθυμείτε, γράψτε τις βασικές οικονομικές υποχρεώσεις: πχ. 300 ευρώ για ενοίκιο, 200 ευρώ για σουπερ μάρκετ, 200 ευρώ για Αγγλικά, χορό, μουσική, καράτε κλπ. Σε ένα συννεφάκι, αφήστε ένα μικροποσό, το οποίο να ξέρει το παιδί, ότι μπορεί να διατεθεί για ένα μικροδωράκι κάθε μήνα. Με αυτό τον τρόπο, τα παιδιά αντιλαμβάνονται ότι τα λεφτά που έχουμε στην τράπεζα είναι αφενός συγκεκριμένα και αφετέρου, διανέμονται σε μικρότερα ποσά για να καλύψουν συγκεκριμένες ανάγκες.

Η μεταφορά της διαδικασίας αυτής σε εικόνα, βοηθά το παιδί να καταλάβει αλλά και εμάς, να του εξηγήσουμε για ποιόν λόγο δεν μπορούμε να αγοράσουμε ένα συγκεκριμένο αντικείμενο. Παραδείγματος χάριν: " Ξέρω ότι το θέλεις, αλλά κοστίζει 20 ευρώ και εμείς έχουμε χρήματα μόνο για να πάρουμε ένα παιχνίδι που κοστίζει μέχρι δέκα. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε, είναι: είτε να πάρεις κάτι τώρα με δέκα ευρώ, είτε να μαζέψουμε σιγά σιγά και τα υπόλοιπα δέκα και να έρθουμε τον επόμενο μήνα να το αγοράσουμε. Τι προτιμάς;" Έτσι, δίνουμε στο παιδί την ευκαιρία να αξιολογήσει τις ανάγκες του και να κρίνει το ίδιο τι θέλει να κάνει. Η παροχή εναλλακτικών λύσεων, δίνει στο παιδί την αίσθηση της επιλογής, που δημιουργεί σαφώς περισσότερο θετικά συναισθήματα συγκριτικά με την ξερή άρνηση και μάλιστα χωρίς επεξηγήσεις.