Αντιμετωπίζοντας το άγχος των Χριστουγέννων


     Ο χρόνος περνάει τόσο γρήγορα που ξαφνικά γεμίζουν οι βιτρίνες λαμπάκια, στολίδια και η ατμόσφαιρα γίνεται ολοένα και πιο γιορτινή. Μέσα σε αυτό το κλίμα, είναι πολλοί αυτοί που βιάζονται να τελειώσουν τις «εκκρεμότητες», πρακτικές και συναισθηματικές, για να υποδεχτούν τη νέα χρονιά. Παρόλο που τα Χριστούγεννα είναι η περίοδος του χρόνου που μπορεί να εμπνεύσει ενθουσιασμό και ανυπομονησία στα παιδιά, στους ενήλικες συχνά πυροδοτεί αισθήματα απομόνωσης, ανησυχίας, θλίψης και άγχους.

     Θα ήταν σημαντικό να αναρωτηθεί κάποιος: τι σημαίνουν για μένα τα Χριστούγεννα; Για μερικούς αποτελούν θρησκευτική εορτή, για άλλους είναι περίοδος διακοπών ή μια περίοδος για φιλανθρωπίες και πολύτιμες οικογενειακές στιγμές και για κάποιους άλλους τέλος, μια περίοδος οικονομικών επιβαρύνσεων και ανεπιθύμητων οικογενειακών συναντήσεων, αντιαισθητικών-υπερβολικών στολισμών και έντονου άγχους.

     Στη σημερινή εποχή με τις οικονομικές δυσκολίες που υπάρχουν, η εμπορευματοποίηση των Χριστουγέννων αποτελεί ακόμα μεγαλύτερη οικονομική επιβάρυνση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Στα μάτια των παιδιών, τα Χριστούγεννα φαντάζουν ανέμελα, γεμάτα δώρα, εκδρομές και πλουσιοπάροχα γεύματα. Στους ενήλικες όμως, που δεν μπορούν να δημιουργήσουν το κλίμα που επιθυμούν, προκαλούν συναισθηματική- ψυχολογική πίεση με αποτέλεσμα την απογοήτευση, κυρίως επειδή δεν μπορούν να προσφέρουν στον εαυτό τους και στους άλλους, αυτό που επιθυμούν.

Οι γιορτινές μέρες, λίγο πριν την λήξη της χρονιάς, αποτελούν περίοδο αυτοκριτικής και αξιολόγησης των σωστών και λανθασμένων επιλογών μας, γεγονός που μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα του άγχους. Η ματαίωση που συνοδεύει πολλές φορές τις μεγάλες προσδοκίες, προκαλεί έντονο άγχος και αισθήματα θλίψης και κενού. Τα Χριστούγεννα φέρνουν στην επιφάνεια διάφορα θέματα που σχετίζονται με την οικογένεια και τις σχέσεις, καθώς τα οικογενειακά τραπέζια αφήνουν παράπονα και πικρίες από συμπεριφορές ή επικρίσεις που μόνο διαπροσωπικές διαμάχες και εντάσεις μπορούν να φέρουν.

 

 

Μερικοί τρόποι αντιμετώπισης του άγχους των Χριστουγέννων:

 

  • Δημιουργήστε τις δικές σας παραδόσεις και τελετουργικά που υπερασπίζουν τις αξίες σας, ώστε να σας βοηθήσουν να γιορτάσετε με τον δικό σας μοναδικό τρόπο αυτές τις ημέρες.
  • Επιλέξτε τις δραστηριότητες εκείνες που σας ικανοποιούν. Έχετε το δικαίωμα να πείτε όχι.
  • Κάντε προϋπολογισμό για να αποφευχθούν οι σπατάλες.
  • Μην πιέσετε τον εαυτό σας να συναναστραφεί με άτομα που δεν επιθυμεί, τουλάχιστον χωρίς την κατάλληλη προετοιμασία.
  • Περιορίστε την κατανάλωση αλκοόλ που θα αυξήσει τα επίπεδα της θλίψης και του άγχους.
  • Κάντε ρεαλιστικές τις προσδοκίες σας για αυτά που περιμένετε από τα φετινά Χριστούγεννα.
  • Προσπαθήστε να ισορροπήσετε τις υποχρεώσεις, ώστε να μειωθεί το άγχος.
  • Αποφύγετε τις συγκρίσεις με προηγούμενες χρονιές.
  • Σεβαστείτε τον εαυτό σας και τα όριά σας.
  • Εκφράστε τα συναισθήματά σας, όποια και αν είναι αυτά. 

 

Να θυμάστε ότι δεν είστε υποχρεωμένοι να είστε χαρούμενοι και γεμάτοι ενέργεια απλά και μόνο επειδή είναι Χριστούγεννα!

 

 

 

 

 

© 2015 Ιατρικός Σύλλογος Κέρκυρας.

Σχεδιασμός & ανάπτυξη: Webits